Motor
Originalt sto det en Alpa glødekulemotor i maskinrommet. Den ble i 1939 byttet ut med en ensylindret 50 – 100 HK Wichmann, type K. Denne står frem ombord og er en av de få motorene av denne typen som fremdeles er i drift, takket være våre dyktige maskinpassere. Vi har litt reservedeler på lager, men «nye» deler er vanskelig å finne tak i. De fleste motorene av denne typen ligger nok dessverre på havets bunn. Lyden av motoren er en veldig karakteristisk og for mange svært nostalgisk motorlyd. Fremdeles er det folk som bor og ferdes langs kysten som kjenner igjen Faxsen på lang avstand pga. motorlyden, og det er ikke uvanlig at eldre sjøfolk møter opp på kaia med en tåre i øykroken når Faxsen kommer på besøk. Motoren er en viktig del av opplevelsen av å være ombord på Faxsen, et kulturminne i seg selv.
Kort om motoren
- Wichmann Type K 50/100 HK
- Semidiesel m/glødehode og luftstart
- Normal ytelse: 75 HK
- Montert ombord i 1939
- Antall sylindre: 1
- Slagvolum: 45,3 dm3
- Stempeldiameter: 380 mm
- Slag: 400 mm
- Omdr./min: 300
- Vekt u/aksling: ca. 5300 kg
- Vekt svinghjul: 1200 kg
- Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset.